Zagadnienia omawiane na lekcjach plastyki
Zagadnienia
Treści nauczania
Odniesienia do podstawy programowej
Klasa IV
Co widzimy i jak to pokazać?
- termin język plastyki oraz podstawowe terminy plastyczne w formie abecadła plastycznego: linia, kontur, plama, walor, światłocień, barwa, gama barwna, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa - elementy plastyczne w otoczeniu i w dziele sztuki - rola plastyki w tworzeniu estetycznego otoczenia - istota malarskiego patrzenia na otoczenie
I.1
I.5 I.6
II.1
ABC sztuki
- terminy: sztuka, dzieło sztuki, twórczość, mural, graffiti
- dziedziny sztuki: rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa, fotografia,
I.1 I.6
II.6
III.1
film, nowe formy sztuki
- muzea i galerie jako miejsca gromadzące dzieła sztuki
III.7
III.8
Linia i punkt
- terminy: linia, punkt, kontur, kontrast
- rodzaje oraz zastosowanie linii i punktu w rysunku
- linia jako środek wyrażania formy, faktury i przestrzeni
- tworzenie pracy plastycznej z zastosowaniem różnych linii i punktów
I.1 I.5
II.1
II.2
III.5
Linie i punkty a sztuka prehistoryczna
- ramy czasowe prehistorii
- prehistoryczne malarstwo, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- sztuka najdawniejsza w muzeach
I.1 I.5
II.2
III.1
III.7
Plama
- termin plama
- rodzaje plam
- plama jako środek wyrażania barwy, kształtu, powierzchni i rodzaju oświetlenia
I.1
I.3 I.5
II.2
III.1
III.7
Płaskie plamy barwne a sztuka
Egiptu
- termin: piramida, sarkofag, hieroglify, mumia, papirus
- ramy czasowe sztuki starożytnego Egiptu
- malarstwo, rzeźba, architektura starożytnego Egiptu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- sztuka egipska w muzeach
I.1
I.3 I.5
II.2
III.1
III.7
Barwy podstawowe i pochodne
- terminy: barwy podstawowe, barwy pochodne, barwy czyste
- koło barw
- podział barw na podstawowe i pochodne
- zasady łączenia barw podstawowych w celu uzyskania barw pochodnych
I.1
I.3 I.6
II.1
II.2
III.5
Barwy
dopełniające i złamane
- terminy: barwy dopełniające, barwy złamane - zasady łączenia barw w celu uzyskania barw złamanych
- efekt łączenia barw dopełniających
- wpływ barw dopełniających i złamanych na ekspresję pracy plastycznej
- tworzenie pracy plastycznej z wykorzystaniem barw czystych, w tym dopełniających
I.1
I.3 I.6
II.1
II.2
III.4
III.5
Barwy ciepłe i zimne
- terminy: barwy ciepłe, barwy zimne
- podział barw na ciepłe i zimne
- wpływ barw ciepłych i zimnych na ekspresję pracy plastycznej oraz na samopoczucie człowieka
I.1 I.3
II.1
II.2
Techniki rysunkowe
- terminy: technika rysunkowa, komiks, szkic, fiksatywa
- rodzaje technik rysunkowych
- podstawowe narzędzia i podłoża rysunkowe oraz ich zastosowanie
I.1
I.5 I.6
II.1
II.2
- tworzenie pracy plastycznej w określonej technice rysunkowej
II.6
Techniki malarskie. Technika akwarelowa
- terminy: technika malarska, pigment
- rodzaje farb
- rodzaje technik malarskich
- cechy techniki akwarelowej
- narzędzia i podłoża stosowane w technice akwarelowej
I.1 I.3 I.5
I.6
II.1
II.2
III.4
III.5
Techniki temperowa i plakatowa oraz gwasz
- terminy: enkaustyka, ikona
- cechy technik temperowej i plakatowej oraz gwaszu - narzędzia i podłoża w technikach temperowej i plakatowej oraz w gwaszu
- ikona jako przykład malarstwa temperowego - tworzenie pracy plastycznej w technice plakatowej lub temperowej
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.6
III.4
III.5
Technika
pastelowa
- cechy charakterystyczne techniki pastelowej
- rodzaje pasteli
- narzędzia i podłoża stosowane w technice pastelowej
- tworzenie pracy plastycznej w technice pastelowej
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.6
III.4
III.5
Pozostałe techniki malarskie
- terminy: terpentyna, laserunek, werniks - cechy technik akrylowej i olejnej
- narzędzia i podłoża stosowane w technikach akrylowej i olejnej
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.6
III.4
III.5
Różne techniki malarskie a sztuka antyczna
- terminy: malarstwo wazowe, fresk, mozaika - ramy czasowe sztuki starożytnej Grecji i
starożytnego Rzymu
- malarstwo, rzeźba, architektura starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje - sztuka antyczna w muzeach
I.1 I.3
I.5
II.2 III.5
III.7
Techniki mieszane – farby wodne i pastele
- termin techniki mieszane
- charakterystyka technik mieszanych
- łączenie farb wodnych z pastelami
- zastosowanie technik mieszanych w działaniach plastycznych
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.6
Techniki mieszane – malowanie i drapanie
- termin sgraffito
- zastosowanie technik mieszanych w działaniach plastycznych
- technika wydrapywanki
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.6
Kolaż
- terminy: kolaż, fotokolaż
- cechy charakterystyczne kolażu i fotokolażu
- zastosowanie kolażu w działaniach plastycznych
I.1
I.3 I.5
II.2
II.4
II.6
Tworzę przez cały rok
- zastosowanie w praktyce elementów plastycznych:
linii, plamy, barwy, kształtu
- formy sztuki użytkowej
- wykorzystanie technik rysunkowych, malarskich i mieszanych
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.3
II.4
II.6
II.7
Klasa V
ABC sztuki
- terminy: zabytek, muzeum
- funkcje muzeów
III.1
III.3
III.7
Proporcje i
kontrasty form
- terminy: kształt, forma, forma płaska, forma przestrzenna, kontrast
- rodzaje form: naturalne i sztuczne (użytkowei artystyczne)
- forma w rysunku, malarstwie i rzeźbie
I.1
I.2 I.5
II.1
II.2
II.3
II.6
Sztuka romańska i gotycka
- terminy: portal, witraż, maswerk, rozeta, ołtarz - ramy czasowe sztuki romańskiej i gotyckiej - malarstwo, rzeźba, architektura sztuki romańskiej i gotyckiej – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
I.1 I.2
I.5
II.2
II.3
III.1
III.4
Gama barwna
- terminy: gama barwna, kolor lokalny, tonacja - rodzaje gamy barwnej: szeroka, wąska, ciepła, zimna
- znaczenie gamy barwnej i tonacji w pracach plastycznych
I.1
I.3
I.4 I.5
II.1
II.2
Sztuka renesansu
- terminy: fresk, willa, krużganek
- ramy czasowe sztuki renesansu
I.1
I.3
- malarstwo, rzeźba, architektura renesansu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
II.1
II.2
III.1
III.4
III.5
III.7
Walor
- walor w rysunku i malarstwie
- sposoby uzyskiwania waloru
I.1
I.4 I.5
II.1
Kontrasty barwne
- różnorodne kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe, walorowe
I.1
I.3 I.4
II.1
II.4
Faktura
- termin faktura
- rodzaje faktury
- uzyskiwanie różnego rodzaju powierzchniw rysunku i malarstwie
- rola faktury w dziele plastycznym
- technika frotażu
I.1
I.4 I.5
II.1
II.2
II.6
Kompozycja centralna
- terminy: kompozycja, akcent plastyczny
- znaczenie kompozycji w sztuce
- cechy kompozycji centralnej i sposoby jej tworzenia
- zasady harmonijnej kompozycji
I.1
I.2 I.3
II.1
II.6
Kompozycja symetryczna i asymetryczna
- cechy kompozycji symetrycznej i asymetrycznej
- sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele plastycznym kompozycji symetrycznej i asymetrycznej
I.1
I.2 I.3
II.1
II.6
Kompozycja otwarta i zamknięta
- cechy kompozycji otwartej i zamkniętej - sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele plastycznym kompozycji otwartej i zamkniętej
I.1
I.2 I.3
II.1
II.6
Kompozycja statyczna i dynamiczna
- cechy kompozycji statycznej i dynamicznej - sposoby tworzenia oraz funkcja w dziele
plastycznym kompozycji statycznej i dynamicznej
I.1
I.2 I.3
II.1
II.6
Sztuka baroku i klasycyzmu
- terminy: sztukateria, weduta
- ramy czasowe sztuki baroku i klasycyzmu
- malarstwo, rzeźba, architektura baroku i klasycyzmu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
I.1
I.2 I.3
II.1
II.6
III.1
III.4
III.5
III.7
Kompozycja rytmiczna
- cechy kompozycji rytmicznej
- sposoby tworzenia kompozycji rytmicznej oraz jej funkcja w dziele plastycznym
I.1
I.2 I.3
II.1
II.4
II.6
Tworzę przez cały rok
- zastosowanie w praktyce elementów plastycznych:
linii, plamy, barwy, kształtu
- formy sztuki użytkowej
- wykorzystanie technik rysunkowych, malarskich i mieszanych
I.1
I.3
I.5 I.6
II.1
II.2
II.3
II.4
II.6
II.7
Klasa VI
ABC sztuki
- terminy: oryginał, reprodukcja, kopia
III.1
III.4
III.5
III.8
Perspektywa rzędowa i kulisowa
- terminy: perspektywa, układ pasowy
- funkcje perspektywy w dziele plastycznym
- cechy charakterystyczne perspektywy rzędowej
- cechy charakterystyczne perspektywy kulisowej
- zastosowanie perspektywy kulisowej w sztuce
I.1
I.2 I.4
II.5
II.1
III.5
Perspektywa zbieżna
- terminy: linia horyzontu, punkt zbiegu
- cechy charakterystyczne perspektywy zbieżnej (linearnej)
- zastosowanie perspektywy zbieżnej w rysunkui malarstwie
I.1
I.2 I.4
II.5
II.1
III.5
Perspektywa aksonometryczna
- terminy: aksonometria
- cechy charakterystyczne perspektywy aksonometrycznej
- zastosowanie perspektywy aksonometrycznejw rysunku i malarstwie
I.1
I.2 I.4
II.5
II.1
III.5
Perspektywa powietrzna i malarska
- cechy charakterystyczne perspektywy powietrzneji malarskiej
- sposób wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie za pomocą perspektywy powietrznej i malarskiej
I.1
I.2
I.3 I.4
II.5
II.1
III.5
Światłocień
- termin światłocień
- funkcje światłocienia
- sposoby ukazywania światłocienia w rysunku
- zasady rysowania cienia rzucanego przez obiekt
I.1
I.4 I.5
II.1
II.2
Sztuka romantyzmu i realizmu
- ramy czasowe epoki romantyzmu i realizmu
- malarstwo, rzeźba, architektura romantyzmu i realizmu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
I.1
II.2
III.1
III.4
III.5
III.7
Rysunek
- rysunek jako odrębna dziedzina sztuki – cechy charakterystyczne - rola rysunku w sztuce
- środki wyrazu plastycznego w rysunku
- analiza i porównanie dzieł rysunkowych
I.1
I.4 I.5
II.1
II.2
III.4
III.5
Malarstwo
- cechy charakterystyczne malarstwa jako dziedziny sztuki
- rodzaje malarstwa
- sposoby przedstawiania rzeczywistości w malarstwie
- środki wyrazu plastycznego w malarstwie
- analiza i porównanie dzieł malarskich
I.1
I.2
I.3
I.4
I.5 I.6
II.1
II.2
Impresjonizm i symbolizm
- ramy czasowe impresjonizmu i symbolizmu
- cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje o impresjonizmie i symbolizmie
I.1 I.2
II.1
II.2
III.4
III.5
III.7
Grafika
- terminy: rylec, matryca, druk wklęsły, druk wypukły
- grafika jako dyscyplina plastyczna
- rodzaje grafiki
- charakterystyka grafiki artystycznej (warsztatowej)
- narzędzia stosowane w grafice
- nazwy prac graficznych w zależności od materiału matrycy
- analiza i porównanie dzieł grafiki artystycznej - terminy: znak plastyczny, liternictwo, logo, billboard, ekslibris
- charakterystyka grafiki użytkowej (stosowanej) - różnorodność form grafiki użytkowej: plakat, grafika reklamowa, precyzyjna, książkowa, komputerowa
- rola plakatu w sztuce
- analiza i porównanie dzieł grafiki użytkowej
I.1
I.2
I.3
I.5 I.6
II.4
II.6
II.7
III.4
III.5
III.7
Rzeźba
- terminy: relief, polichromia, medalierstwo, asamblaż
- rzeźba jako dziedzina sztuki
- rodzaje rzeźby: rzeźba wolno stojąca (w tym pomnik, posąg, rzeźba parkowa), rzeźba związana
I.1
I.5 I.6
II.1
II.3
z architekturą (w tym płaskorzeźba), medal i moneta, asamblaż
- analiza i porównanie dzieł rzeźbiarskich
II.6
III.1
III.4
III.5
III.7
Architektura
- terminy: architekt, urbanista, zabytek, konserwator zabytków
- specyfika i rola architektury jako dziedziny sztuki - podział architektury pod względem funkcji na: mieszkaniową, sakralną, użyteczności publicznej, przemysłową
- zasady dobrej architektury oraz funkcjonalnei estetyczne planowanie przestrzeni - analiza i porównanie dzieł architektury
I.1 I.2
II.7
III.1
III.5
Sztuki użytkowe
- terminy: sztuka użytkowa, design, funkcjonalność przedmiotów
- specyfika i rola wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego
- estetyka i funkcjonalność przedmiotów - różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym
- analiza i porównanie wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego
I.1
I.2 I.5
II.4
II.6
Secesja
- ramy czasowe sztuki secesyjnej
- cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje o secesji
I.1
I.2 I.5
III.1
III.4
III.5
III.7
Klasa VII
ABC sztuki
- terminy: sztuka współczesna, sztuki wizualne, dzieło sztuki, abstrakcja, poezja konkretna, sztuka oficjalna (elitarna, wysoka, profesjonalna), popularna (masowa), ludowa, naiwna, nieprofesjonalna, etnografia, etnologia, skansen, pieta, świątek, etnodesign
- specyfika sztuki współczesnej i status
współczesnych artystów
- różnorodność form najnowszych dzieł sztuki: obiekt, przedmiot codziennego użytku, pomysł
I.6
III.3
III.4
III.5
Źródła współczesności – sztuka nowoczesna
- terminy: fowizm, kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, formizm
- ramy czasowe sztuki nowoczesnej - prądy sztuki nowoczesnej – cechy
charakterystyczne, najważniejsze informacje - muzea prezentujące dzieła sztuki nowoczesnej
- analiza przykładowych dzieł poznanych nurtów
- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę
I.1 I.6
II.2
II.6
III.4
III.5
III.6
III.7
Fotografia
- terminy: fotomontaż, fotokolaż, fotogram,
I.1
Proszę odwiedzić stronę:
http://edu.oeiizk.waw.pl/~sp172b_14/tajemnice_plastyki/index.html